сряда, 7 октомври 2020 г.

ИЗЛОЖБАТА НА КОНСТАНТИН ЩЪРКЕЛОВ - РАДОСТ И МЪКА ЗА ДУШАТА МИ. СОФИЯ 2020

Константин Щъркелов


Изложбата в Софийската градска галерия на Щъркелов ми донесе огромна радост, изпаднах в захлас пред пейзажите му, не ми стигнаха силите да разгледам внимателно платната с другия жанр, на който е майстор -портретът.

Но срещата с изкуството му ми донесе и мъка - не знаех, че и този голям наш творец е сред репресираните от комунистите!

Ето какво пише Георги Данаилов в спомените си:
"След девети септември, Щъркелов беше низвергнат, на 9 октомври 1945 година изключен от Съюза на българските художници, арестуван, изпратен в затвора заедно с знаменитите Александър Божинов и Никола Танев, изтърпял там пет месеца, после изселен от София. И така петнадесет години по-късно, нарочно или не, пак на 9 октомври 1960 година бе открита юбилейната му изложба, която възбуди възторг и завист, хвалебствия и злоезичия... Аз обичах картините на Щъркелов, те не бяха авангардни, не бяха модерни, те просто ми се струваха хубави, смея да кажа различни от всички други и поради това отличими от всички други. "
Георги Данаилов. Доколкото си спомням.

Отзиви за Щъркелов:
 
„Магесникът Щъркелов! Конкурира на природата и на поезията! Опасен съперник!"

 Дора Габе, 28 юни 1958 г.









ВРЪЗКИ:
Пламена Димитрова - Рачева. Константин Щъркелов - безсмъртно дело в изкуството